沿革
2000年
2000年 12月1日 |
行政改革大綱 閣議決定 |
2000年 12月19日 |
特殊法人等整理合理化計画 閣議決定 |
2001年
2001年 6月21日 |
特殊法人等改革基本法 公布 |
2002年
2002年 12月6日 |
道路関係四公団民営化推進委員会 意見書提出 |
2002年 12月17日 |
道路関係四公団、国際拠点空港及び政策金融機関の改革について閣議決定 |
2003年
2003年 12月22日 |
道路関係四公団民営化に関する政府・与党協議会(道路関係四公団民営化の基本枠組みについて) |
2003年 12月25日 |
第1回国土開発幹線自動車道建設会議(新直轄方式に係る整備計画等の変更等) |
2004年
2004年 6月9日 |
道路関係四公団民営化関係法 公布 |
2005年
2005年 9月21日 |
創立総会 |
2005年 10月1日 |
東日本高速道路株式会社 発足 |
2006年
2006年 2月7日 |
第2回国土開発幹線自動車道建設会議(新直轄方式に係る整備計画等の変更等) |
2006年 2月10日 |
当社が新設及び改築を行うべき高速道路の指定(国土交通大臣) |
2006年 3月31日 |
独立行政法人 日本高速道路保有・債務返済機構との新協定締結 |
高速道路事業の事業許可(国土交通大臣) | |
2006年 4月1日 |
ブランドネームを「NEXCO東日本」とする |
ネクセリア東日本株式会社 事業開始 | |
2006年 4月20日 |
フリーマガジン「Highway Walker」(株式会社角川クロスメディアとタイアップ)発行 |
2006年 6月29日 |
第1回定時株主総会を開催 |
2006年 10月26日 |
NEXCO東日本中期経営計画(2006~2010)を策定 |
2006年 10月31日 |
ドライブ旅行ポータルサイト「E-NEXCOドライブプラザ」開設 |
2006年 12月26日 |
会員カード「E-NEXCO pass」発行 |
2007年
2007年 3月1日 |
お客さまセンターを開設 |
2007年 6月28日 |
第2回定時株主総会を開催 |
2008年
2008年 1月24日 |
矢本石巻道路 無料解放 |
2008年 3月20日 |
京葉道路 幕張PA(下り線)に「Pasar幕張」オープン |
2008年 6月26日 |
第3回定時株主総会を開催 |
2008年 7月18日 |
圏央道 狭山PAオープン |
2008年 7月24日 |
東北道 佐野SAに「E-NEXCO LODGE 佐野SA店(運営:旅籠屋)」オープン |
2008年 7月30日 |
京葉道路 幕張PA(上り)に「Pasar幕張」オープン |
2009年
2009年 3月28日 |
休日特別割引(地方上限1000円)等の開始 |
2009年 3月29日 |
東北道 黒磯板室IC 開通 |
2009年 10月22日 |
「インド事務所」開設 |
2010年
2010年 4月13日 |
横浜横須賀道路 横須賀PA「エコPA」にリニューアルオープン |
2010年 5月31日 |
「インド事務所」開所式及び社員常駐による業務開始 |
2010年 6月30日 |
関越道 寄居(上り線)に「寄居 星の王子さまPA」オープン |
2010年 12月18日 |
東北道 大衡IC開通 |
2011年
2011年 2月1日 |
NEXCO中日本、NEXCO西日本、首都高速道路と共同で「海外事業新会社設立準備室」設置 |
2011年 3月19日 |
北関東道 太田桐生IC~佐野田沼IC(18.6km)開通【全線開通】 |
2011年 3月26日 |
中部横断道 佐久小諸JCT~小諸御影料金所間(延長0.5km)開通(佐久小諸JCT~佐久南IC(8.5km)開通[直轄区間]) |
2011年 5月29日 |
圏央道 白岡菖蒲IC~久喜白岡JCT(3.3km)開通 |
2011年 6月8日 |
一般国道468号 首都圏中央連絡自動車道(久喜白岡JCT~つくば中央IC、稲敷IC~大栄JCT(仮))の有料事業許可(国土交通大臣) |
2011年 9月1日 |
NEXCO中日本、NEXCO西日本、首都高速道路及び阪神高速道路と共同で「日本高速道路インターナショナル株式会社」設立 |
2011年 9月28日 |
NEXCO東日本グループ中期経営計画(2011~2013年 度)を策定 |
2011年 10月29日 |
道東道 夕張IC~占冠IC(34.5km)開通 |
2011年 11月26日 |
道央道 森IC~落部IC(20.2km)開通 |
2012年
2012年 2月1日 |
イオンクレジットサービス(株)とクレジットカードで提携(2011年 9月22日)、「イオン E-NEXCO pass カード」発行 |
2012年 3月24日 |
日東道 鶴岡JCT料金所~鶴岡JCT間(延長1.5km)開通(あつみ温泉IC~鶴岡JCT(25.8km)開通[直轄区間]) |
2012年 4月8日 |
常磐道 南相馬IC~相馬IC(14.4km)開通 |
2012年 4月20日 |
上信越道・館山道・三陸道4車線化、東京外環道等の有料道路事業許可(国土交通大臣) |
2012年 11月10日 |
道央道 大沼公園IC~森IC(9.7km)開通 |
2012年 12月1日 |
仙台東部道路 仙台港IC開通 |
2013年
2013年 8月3日 |
道央道 新千歳空港IC開通 |
2013年 9月20日 |
東関東道 谷津船橋IC開通 |
2013年 11月30日 |
秋田道 小坂JCT料金所~小坂JCT(延長0.5km)開通(大舘北IC~小坂JCT(16.1km)開通[直轄区間]) |
2013年 12月19日 |
東北道 羽生PA(上り線)に2カ所目となるテーマ型パーキングエリア「鬼平江戸処」オープン |
2013年 12月22日 |
仙台北部道路 富谷JCT~富谷IC(1.7km)開通 |
2014年
2014年 3月29日 |
八戸道 八戸JCT開通 |
2014年 4月12日 |
圏央道 稲敷IC~神崎IC(10.6km)開通 |
2014年 3月27日 |
NEXCO東日本グループ『長期ビジョン2025』及び『中期経営計画(平成26~28年度)』を策定 |
2014年 7月11日 |
圏央道 江戸崎PAオープン |
2014年 12月6日 |
常磐道 浪江IC~南相馬IC(18.4km)、相馬IC~山元IC(23.3km)開通 |
2014年 12月6日 |
常磐道 鳥の海PAオープン |
2015年
2015年 2月21日 |
常磐道 南相馬鹿島SAオープン |
2015年 3月1日 |
常磐道 常磐富岡IC~浪江IC(14.3km)開通【全線開通】 |
2015年 3月1日 |
常磐道 ならはPAオープン |
2015年 3月29日 |
圏央道 久喜白岡JCT~境古河IC(19.6km)開通 |
2015年 6月7日 |
圏央道 神崎IC~大栄JCT(9.7km)開通 |
2015年 10月31日 |
圏央道 桶川北本IC~白岡菖蒲IC(10.8km)開通 |
2016年
2016年 3月27日 |
仙塩道路 仙台港北IC~利府中IC(4車線化完成) |
2016年 9月11日 |
東中道 福島JCT~福島大笹生IC(1.4km)開通 |
2017年
2017年 2月26日 |
圏央道 境古河IC~つくば中央IC(28.5km)開通 |
2017年 3月30日 |
NEXCO東日本グループ中期経営計画(平成29~令和2年度)を策定 |
2018年
2018年 2月3日 |
東関東道 鉾田IC~茨城空港北IC(8.8km)開通 |
2018年 6月2日 |
東京外環道 三郷南IC~高谷JCT(15.5km)開通 |
2018年 12月8日 |
後志自動車道 余市IC~小樽JCT(23.3km)開通 |
2019年
2019年 4月13日 |
東北中央自動車道 南陽高畠IC~山形上山IC(24.4km)開通 |
- 高速道路の新規開通及び4車線化工事の完成については、こちらをご覧ください。
A.D. | Main events |
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1956 |
![]() ▲ Establishment of the Japan Highway Public Corporation During a period of rapid economic growth, the Japan Highway Public Corporation is established as a solution for improving road development due to the mounting dependence on motor vehicle transportation. |
1963 | The first expressway in Japan, Meishin Expressway (section between Amagasaki and Ritto) is opened. The traffic management patrol squad is launched. |
1969 | Tomei Expressway is fully opened. |
1972 | Toll pooling system is introduced. |
1976 | The logistics base (truck terminal), as an expressway-related business, is completed. |
1979 | Toll collection using a magnetic card system is started. |
1985 | outbound Kan-etsu Tunnel is opened. |
1992 | Gaikan Expressway (section between Bijyogi and Misato)is opened. |
1997 |
![]() ▲ Opening of Tokyo-Wan Aqua-Line |
2000 | ETC system is introduced. |
2004 |
![]() ▲ Niigata Prefecture Chuetsu Earthquake |
2005 |
![]() ▲ Establishment of East Nippon Expressway Company Limited Under the Act on Expressway Companies, the company is established due to the division and privatization of the former Japan Highway Public Corporation as a company that builds and manages expressways and highways with access control, etc. in eastern Japan. |
2006 | The brand name, NEXCO East, is chosen. The free magazine "Highway Walker" is founded. The member card E-NEXCO Pass is issued. The portal site, "Drive Plaza (DoRaPuRa)," is established. |
2007 | The customer center is established. New employees enter the company for the first time since privatization. |
2008 |
![]() ▲ Opening of Pasar Makuhari E-NEXCO LODGE Sano rest area is opened. |
2009 | Holiday special toll discounts (the maximum toll of 1,000 JPY in local areas), etc. are introduced. |
2010 | Former Yokosuka Parking Area on Yokohama-Yokosuka Road reopens as an eco rest area after restoration. India Liaison Office is established |
2011 |
![]() ▲ Great East Japan Earthquake Kita-Kanto Expressway is fully opened. The system of the road traffic control center of the Tohoku Regional Head Office is changed into a new highly reliable system. Doto Expressway (section between Yubari IC and Shimukappu IC) is opened. |
2012 |
![]() ▲ Groundbreaking of Gaikan Expressway (section between Kan-etsu and Tomei) "Tohoku Reconstruction and Sightseeing Assistant Pass". Groundbreaking ceremony of Gaikan Expressway (section between Kan-estu and Tomei) is held. Rest areas become emergency operation bases. Field exercises are conducted. |
2013 | Ken-O Road (section between Togane JCT and Kisarazu-higashi IC) is opened. Upgrading road maintenance methods using the Smart Maintenance Highway (SMH) concept is promoted. Onihei-Edo-Dokoro at Hanyu rest area (inbound) on Tohoku Expressway is opened. |
2014 |
Hachinohe JCT on the Hachinohe Expressway is opened. Ken-O Road (section between Inashiki IC and Kozaki IC) is opened. NEXCO East Group formulated its "Long-term Vision 2025" and "Mid-term Management Plan (FY2014-16)." Joban Expressway (sections between Namie IC and Minamisoma IC, and Soma IC and Yamamoto IC), are opened. |
2015 | Joban Expressway (section between Joban-Tomioka IC and Namie IC) is opened. (full opening of Joban Expressway) Ken-O Road (sections between Kuki-Shiraoka JCT and Sakai-Koga IC, Kozaki IC and Taiei JCT, Okegawa-Kitamoto IC and Shiraoka-Shobu IC) is opened. |
2016 |
![]() ▲ Commencement of Expressway Renewal Project The traffic control center of Kanto Regional Head Office is renewed to provide it with optimum quake-resistance capacity and advanced traffic system Toll structure in the Tokyo Metropolitan area becomes seamless Development of YASMOCCA business is started |
2017 | Ken-O Road (section between Sakaikoga IC and Tsukuba-chuo IC) is opened. NEXCO East Group formulated its "Mid-term Management Plan(FY2017-20)." |
2018 | Higashi-Kanto Expressway (section between Hokota IC and Ibarakikuko-kita IC) is opened. Gaikan Expressway (section between Misato-minamiIC and KoyaJCT) is opend. Shiribeshi Expressway (section between YoichiIC and OtaruJCT) is opend. |
2019 | Tohoku-Chuo Expressway (section between Nanyo-Takahata IC and Yamagata-Kaminoyama IC) is opened. |